رمز عبور کارت بانکی اتان چیست؟ بر چه مبنایی آن را انتخاب کرده اید؟ طریقه یادآوری رمز عبور کارت بانکی اتان به چه شیوه ایست؟ آن را در گوشه کیفتان یادداشت کرده اید؟ یا آن را به خاطر سپرده اید؟ تکنیکهای امنیت اطلاعات، روشها و متدهایی را در اختیارتان قرار میدهد که بتوانید به بهترین وجه ممکن، رمز عبور مناسب انتخاب و از آن نگهداری کنید.

 


محمد حسین تقوایی : این روزها، افشای رمز عبور کارتهای بانکهای ایران، در صدر اخبار قرار دارد، گرچه این رخداد به دلیل وسعت دربرگیری، به صورت گسترده در رسانه ها منتشر شد اما گاه در سطح محدود خبرهایی از برداشت غیرقانونی و یا دستبرد به حسابهای بانکی از طریق عابر بانکها در کشور منتشر میشود، فراتر از ضعف امنیتی بانکی، در اکثر موارد، اطلاعات محرمانه کارت بانکی یا رمز عبور اینترنتی، با بی احتیاطی مشتریان افشا و مورد سواستفاده قرار می گیرد.
شاید بتوان گفت، در کنار وظیفه بانک مرکزی و سیستم بانکی کشور، جهت تامین امنیت همه جانبه حساب های بانکی و تراکنش های مالی کاربران و مشتریان شان ، بخشی از کار هم بر عهده خود مشتریان است که  مراقب اطلاعات محرمانه حساب های بانکی امان باشیم.

در ادامه به ذکر برخی از نکات ضروری جهت امنیت بیشتر تراکنش های مالی و کارت های بانکی می پردازیم.

 

 

 

 محمد حسین تقوایی زحمتکش - شیوه انتخاب و حفاظت از رمز عبور کارت بانکی!

 


سرقت کارت بانکی اتان جدی بگیرید
شاید در حساب دارای کارت بانکی شما، پولی نباشد، اما دقت کنید، بازهم کارت بانکی اتان حکم هویت بانکی شما دارد، برداشت از حساب بانکی به صورت غیرمجاز تنها سو استفاده از کارت بانک مفقوده و سرقتی نیست، گاهی ممکن است کارت بانکی مفقوده اتان برای اعمال مجرمانه استفاده شود.
نقد و برداشتهای چکهای سرقتی، رد و بدل  پولهای غیرقانونی،  واریز موقت به حساب، برداشتهای غیر قانونی و در مجموع کلیه امور غیرقانونی که خلافکاران برای مخفین نگه داشتن معاملات خود،  از آن بهره می برند.
در یکی از موارد چک سرقتی را به حساب تان  واریز و نقد می کنند و سپس به وسیله کارت بانکی مفقود شده شما پول را برداشت یا جابجا می کنند و یا یک خریدار مواد مخدر، برای رد و بدل پول غیرقانونی، مبلغی را به حساب شما واریز و سپس با سرقت موقت کارت بانکی اتان و از طریق روش کارت به کارت، پول مورد نظر را حواله میکند، اینها تنها مثالهایی از هزاران ترفند برای پولشویی و  انجام معاملات غیرقانونی با کارت مفقودی یا سرقتی است که در تمام موارد طبق قانون، صاحب حساب و کارت بانکی پاسخگو ست.

رمز عبور ساده انتخاب نکنید
گرچه حداکثر با چهار یا پنج کاراکتر و تنها با عدد می توان رمز عبور برای کارتهای بانکی  انتخاب نمود، با اینهمه در انتخاب رمز کارت دقت لازم را انجام داده ، حداقل رمز عبور ساده مانند 11111 یا 1234  ویا سال تولد و مشابه آن که قابل حدس زدن باشد،  استفاده نکنید، ممکن است سارق یا یابنده کارت، با حدس رمزهای عبور ساده و عمومی، بدون وقفه به حساب شما دسترسی یابد و از حسابتان برداشت غیرمجاز انجام دهد، حداقل رمز عبور سخت باعث میشود شما زمان کافی برای مسدودسازی کارت داشته باشید.

رمز عبورتان به صورت دوره تغییر دهید
 فراموش نکنید، رمز کارت بانکی را هر یک ماه و حداکثر سه ماه یکبار عوض کنید، در صورتی که فردی بتواند به هر طریق رمز عبور شما را پیدا کند یا به خاطر بسپارد، با تغییر مداوم رمز عبور، امکان سواستفاده از کارت هایتان به حداقل می رسد و این روش ضریب اطمینان را به حداکثر می رساند، این نکته در خصوص رمز اول عمومی و همچنین رمز ایننترنتی یا همان رمز دوم کارت های بانکی اتان انجام دهید.
البته به تغییر دوره ای بسنده نکنید، هرگاه احساس کردید که رمزعبورتان ممکن است فاش شده باشد، یا اینکه کارت بانکی اتان موقت در اختیار آشنایی قرار دادید، در اولین فرصت به دستگاه خودپرداز مراجعه و رمز هایتان را تغییر دهید.

رمز عبورتان یادداشت نکنید
برخی برای یاد آوری رمز عبور کارت بانکی ، آن را در دفترچه جیبی خود یادداشت میکنند یا بر روی کاغذی یادداشت نموده و همواره باخود به همراه دارند یا در کیف کارت بانکی در کنار کارت قرار می دهند ، برخی هم حتی با ماژیک بر روی کارت هایشان رمز عبور را یادداشت می کنند، با این کار هنگام گم شدن یا سرقت کارت، فرد یابنده برای کشف رمز عبور تلاشی نکرده و در کمترین فرصت ممکن، سرقت خود را انجام می دهد، با این کار فرصت برای مسدود کردن حساب و جلوگیری از سواستفاده از کارتتان را ازدست می دهید.

رمز عبورتان را به صورت رمزی دخیره کنید
شاید رمز عبورتان را فراموش کنید، به خصوص اگر دارای چند کارت از بانکهای مختلف باشید، توصیه میشود که حداکثر با رمز آن را یادداشت کنید، اگر در گوشی همراه اتان به عنوان مشتری دخیره می کنید، نام آن مثلا کارت بانک صادرات نباشد!!!! بهتر است که با نام کامل و مستعار رمزهای عبورتان را ذخیره کنید و برای اطمینان از رقمهای اضافی استفاده کنید مثلا برای رمز عبور 3921 می توانید از گزینه مهندس بهرامی  09131513921  استفاده کنید.

رمز عبور مشترک نداشته باشید
اکثر افراد دارای کارت بانکی از بانکهای مختلف هستند گاهی برای آسودگی خیال و حفظ آسان، از رمز عبور واحد برای تمام کارتهایشان بهره می برند این موضوع در نگاه اول بیخطر است اما در صورت سرقت یکی از کارتها و یا لو رفتن رمز عبورتان، تمام حسابهای بانکی اتان به خطر می افتد.

موجودی حسابهای دارای کارت را محدود کنید
تنها به اندازه نیاز خود و مبلغ اندک در حساب متصل به کارت پول نگهداری کنید. زیرا با این کار، در صورت بروز مشکل، تنها میزان کمی متضرر شده اید.اکثر بانکها امکان جابجایی مبلغ به صورت الکترونیکی و بدون وقفه برای مشتریان فراهم کرده اند، از مبالغ اصلی را در حسابهای فاقد کارت بانکی نگهداری کنید و مبلغ محدودی در حساب کارت بانکی اتان نگهداری کنید این روش باعث میشود در صورت دستبرد و برداشت غیرقانونی، ضرر کمتری کنید. بهتر است برای اطمینان از دو شماره حساب موازی استفاده کنید.

در پرداخت اینترنتی دقت کنید
بیشترین خطر برای دارندگان کارت های بانکی، هنگام خرید اینترنتی است که توصیه میشود در این خصوص تا تبحر کافی و کسب اطلاعات مورد نیاز اقدام نکنید، بیشترین سواستفاده از کارتهای بانکی در جهان در اینترنت صورت می گیرد، گاهی برخی با ساختن صفحاتی شبیه به درگاه پرداخت الکترونیک بانک، شماره رمز شما را سرقت کرده و در کسری از دقیقه موجودی اتان برداشت می کنند این خطر هنگامی فاجعه آمیز است که گاهی ردیابی سارق و ربایندگان غیرممکن و یا بسیار دشوار است.

پرداخت الکترونیکی را بیاموزیم
نمی توان در یک گفتار روشهای سواستفاده از کارت بانکی در اینترنت را بیان کرد، توصیه میشود که جزوات و مقالات تخصصی مراجعه کنید، حتمی از وبسایتهای معتبر و شناسنامه دار خرید کنید که حداقل در صورت سرقت، بتوانید پی گیری کنید، وبسایتهای گم نام جوابگو مشکلات شما نیستند، در هنگام خرید اینترنتی از عدم آلودگی سیستم خود مطمئن باشید، در اماکن عمومی مانند کافی نت یا یارانه دوستانتان پرداخت الکترونیکی انجام ندهید و توصیه دیگر که در گفتار مجزا بدان خواهیم پرداخت

کارت بانکی مفقودی یا سرقتی را مسدود کنید
به هر حال اگر کارت شما گم شد یا دزیده شد، بهتر است در اولین لحظه بانک را در جریان گذاشته تا کارت مسدود شود، گرچه بسیاری از بانکهای راههای راحت تری از جمله اینترنت بانک، تلفن بانک و خدمات پیامکی برای اطلاع از سرقت و یا مسدود سازی مستقیم کارتها را دارند.بهتر است قبل هر اتفاق روشها را بررسی و به صورت کامل برآن مسلط شوید.

گوشی تلفن همراه اتان را جدی بگیرید
ممکن است  از نرم افزارهای اینترنت بانک و اس ام اس بانک بر روی گوشی اتان بهره ببرید، در صورت گم شدن تلفن همراه یا مراجعه به تعمیرگاه، در اولین فرصت رمز اول و دوم حساب بانکی خود را تغییر دهید تا دسترسی گوشی اتان به حساب بانکی قطع شود حتی اگر گوشی همراهتان را به عنوان دست دوم فروختید رمز اول و دوم را تغییر دهید، در صورت امکان از فروش گوشی و سیم کارت که با آن حساب بانکی موبایلی انجام دادید خودداری کنید، به خصوص سیم کارت که ممکن است باعث دستبرد به حساب بانکی اتان شود.


رمز عبور را به هیچ فردی نگویید
رمز عبور را به هیچ فردی نگوید، حتی نزدیکانتان، در صورت دستبرد احتمالی همان دوستان صمیمی دارنده رمز عبور به عنوان متهمین شناخته میشوند که این خود باعث رنجش خاطر عزیزانتان می شود، رمز عبور را به فروشنده نگوید، برخی به فروشنده ها اطمینان دارند اما غافل از آنکه  ممکن است در بین مشتریان فروشگاه، فرد سارقی باشد که پس از اعلام رمز عبور به فروشنده اقدام به سرقت یا زوزگیری نموده و از حسابتان به صورت غیرقانونی برداشت کنید، اگر به هر دلیل مجبور به افشای رمز عبور به دوستان یا فروشنده شدید، در اولین فرصت رمز عبور اول و دوم خود را تغییر دهید تاهمچنان با خوشی به دوستی اتان ادامه دهید!










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا